Markkina-asema

Caverion on Euroopan johtavia kiinteistöteknisten ja teollisuuden palveluiden tarjoajia.

Lähde: Johdon arvio

Caverion säilytti vahvan markkina-asemansa myös vuonna 2013. Koko Euroopan tasolla sijoituimme liikevaihdon perusteella kuudenneksi suurimmaksi kiinteistöteknisten palvelujen tarjoajaksi. Olimme kaikissa toimintamaissamme viiden suurimman toimijan joukossa.

Suomessa ja Norjassa olimme edelleen suurin toimija ja Tanskassa säilytimme kolmossijan. Ruotsissa olemme olleet viimeiset pari vuotta sijoilla 2-3.

Asemamme Saksassa on säilynyt vakaana. Ostettuamme caverion GmbH:n vuonna 2010 nousimme Saksan toiseksi suurimmaksi kiinteistöteknisten ratkaisujen projektitoimittajista. Tämän jälkeen olemme kasvattaneet myös huolto- ja kunnossapitoliiketoimintaamme. Vuonna 2013 Caverion oli Saksan viidenneksi suurin, kun projektiliiketoiminnan ohella huomioitiin myös huollon ja kunnossapidon markkinat.

Saksa suurin markkina-alue

Vuonna 2013 kohdemarkkinoidemme yhteenlaskettu koko oli yli 70 miljardia euroa.

Saksa oli vuonna 2013 selkeästi suurin kohdemarkkinamme, ja oli yksin yhtä suuri kuin Pohjoismaat yhteensä. Suurimmat kasvumahdollisuutemme ovatkin juuri Saksassa, jo markkinoiden koon puolesta.

Vahvasti hajautuneet markkinat

Kiinteistöteknisten palvelujen markkinat ovat Euroopassa vahvasti hajautuneet. Suurin osa alan toimijoista on pieniä yrityksiä, joiden palvelutarjonta on suhteellisen suppea ja jotka työllistävät vain muutamia kymmeniä henkilöitä. Hajautunut tarjonta tarjoaa kasvun mahdollisuuksia erityisesti saksankielisillä alueilla.